ویزای اسپانسرشیپ همسر چیست؟


دولت کانادا تحت برنامه Immigration Levels Plan 2022-2024 قصد دارد سالانه حدود 80,000 مهاجر را از طریق برنامه اسپانسرشیپ همسر، شریک و فرزند به کانادا دعوت کند.

زمان استاندارد برای پردازش پرونده اسپانسرشیپ حدودا یک سال است. بدلیل همه گیری کرونا این زمان خیلی بیشتر شده بود و سرعت صدور ویزا طولانی تر از حد معمول بود. ولی اخیرا وزیر اداره مهاجرت کانادا شان فریزر، طی بیانیه ای اعلام کرده است سازمان IRCC دوباره زمان پردازش را به همان 12 ماه رسانده است. همچنین کانادا برنامه ای را برای پیگیری روند پیشرفت پرونده ها راه اندازی کرده است تا بتوان در هر لحظه وضعیت پرونده را مانیتور کرد.

در ادامه روند اقدام برای اسپانسرشیپ همسر را شرح خواهیم داد.

پروسه اسپانسرشیپ همسر در کشور کانادا

در ابتدا هر دو نفر باید برای یک سری از فاکتورها واجد شرایط باشند. شما باید ثابت کنید که در یک رابطه واقعی و دائمی هستید و رابطه شما فقط برای گرفتن اقامت دائم کانادا نمی باشد. شهروند کانادایی برای اسپانسر شدن نیازی نیست که حتما در داخل کانادا باشد ولی باید به سازمان IRCC ثابت کند که بعد از انجام پروسه برای زندگی به کانادا بر میگردد. از طرف دیگر شخصی که اقامت دائم کانادا را دارد باید برای اسپانسر شدن حتما در کانادا حضور داشته باشد.

فاکتورهای لازم برای همسر/شریک کانادایی

شهروند کانادایی و یا مقیم دائم کانادا قابلیت اسپانسر شدن را تحت شرایط زیر خواهند داشت:

  • حداقل 18 سال داشته باشند.
  • شهروند کانادایی و یا دارای اقامت دائم کانادا باشند. و یا یک شهروند بومی که تحت عنوان هندی کانادایی ثبت شده باشد.
  • ثابت کنند که کمک های اجتماعی دریافت نمی کنند مگر اینکه ناتوانی داشته باشند.
  • بتوانند نیاز مالی شخصی که اسپانسر او می شوند را تامین کنند.

فاکتورهای لازم برای اسپانسر شونده

  • شما باید در یکی از سه رابطه تعریف شده زیر باشید:

         Spouse: شما و شخص کانادایی باید در یک مراسم حضوری رسما ازدواج کرده باشید.

         Common-Law Partner: اگر شما بصورت رسمی ازدواج نکرده اید باید حداقل بمدت 12 ماه متوالی با هم زندگی کرده باشید.

         Conjugal Partner: اگر شما بصورت رسمی ازدواج نکرده اید ولی بمدت حداقل یک سال در ارتباط هستید و در خارج از کانادا اقامت دارید و

         نمی توانید بدلایل مشکلات مذهبی، اجتماعی و یا قانونی ازدواج کنید، سازمان IRCC شما را تحت عنوان Conjugal Partner تعریف میکند.

  • سن شما باید حداقل 18 سال باشد.
  • باید تست سلامت، امنیت و نداشتن سو پیشینه را قبول شوید.

چگونه برای اسپانسرشیپ اقدام کنیم؟

زمانیکه شما و شریک کانادایی هر دو برای این برنامه واجد شرایط بودید، می توانید اپلیکیشن پکیج را از وب سایت دولتی دریافت کنید. سپس باید هزینه های لازم در وب سایت IRCC را پرداخت کنید که شامل هزینه پردازش، هزینه اقامت دائم و هزینه مربوط به انگشت نگاری و بایومتریک می باشد. شما باید دو درخواست بصورت همزمان اسال کنید. یکی برای اسپانسری و دیگری برای اقامت دائم کانادا.

مراحل بعد از تایید شدن پرونده توسط IRCC

بعد از گرفتن اقامت دائم، هر دو نفر باید یک سری مدارک مربوط به اسپانسری را آپلود کنند. همسر/شریک کانادایی باید حداقل به مدت سه سال هزینه شما را تقبل کند. در نتیجه اگر شما در این مدت از دولت کمک هزینه دریافت کنید، شریک کانادایی باید هزینه را به دولت پرداخت کند.

لازم به ذکر است که شما نمی توانید به مدت پنج سال اسپانسر کسی شوید بعد از اینکه کسی اسپانسر شما شده باشد.