چه مواردی را قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا باید بدانیم؟


 

اگر در حال تصمیم گیری برای مهاجرت تحصیلی به کانادا هستید و یا اینکه به تازگی به کانادا مهاجرت کرده اید، جواب خیلی از سوالات خود را در این مقاله خواهید یافت.

چگونه ویزای تحصیلی کانادا بگیرم؟

اولین قدم برای گرفتن ویزای تحصیلی، دریافت پذیرش از یک مرکز آموزشی designated learning institution می باشد. همچنین در مراحل بعدی باید گواهی عدم سو پیشینه، گواهی سلامت و … را ارائه دهید.

از دیگر نیازمندی ها، اثبات توانایی مالی برای اقامت و زندگی در کانادا در زمان تحصیل است. این مبلغ حداقل 10,000 دلار می باشد که جدا از هزینه تحصیل است. شما می توانید از روش های مختلف از جمله باز کردن یک حساب به نام خودتان در بانک کانادایی، گواهی سرمایه گذاری تضمینی، مدرک وام دانشجویی، یک نامه از شخصی که شما را حمایت مالی میکند و یا اثبات تامین مالی از طریق بورسیه و چند روش دیگر توانایی خود در تامین نیاز مالی را نشان دهید.

خیلی از دانسجوها برای اثبات توانایی مالی، از گواهی سرمایه گذاری تضمینی(Guaranteed Investment Certificate)  استفاده می کنند تا پروسه صدور ویزا سریع تر انجام شود. بانک اسکوشیا، Scotiabank Student GIC را به دانشجوها پیشنهاد می کند که می توانند از 10,000$ تا 50,000$ سرمایه گذاری کنند و سپس بصورت اقساطی در 12 ماه پول خود را برداشت کنند.

آیا برای بورسیه تحصیلی و یا کمک هزینه تحصیلی واجد شرایط هستم؟

خوشبختانه با اینکه یک دانشجوی بین المللی هستید ولی باز هم می توانید برای بورسیه و یا کمک هزینه تحصیلی واجد شرایط باشید. باید در نظر داشته باشید که برای اینکه شامل این برنامه شوید هیچ تضمینی وجود ندارد و باید تحقیق و بررسی زیادی انجام دهید. همچنین با بخش کمک های مالی در مرکز آموزشی خود تماس بگیرید و این موضوع را با آن ها مطرح کنید.

چگونه مکان مناسب برای زندگی را پیدا کنم؟

با اینکه اکثر دانشگاه ها به دانشجوهای بین المللی خوابگاه پیشنهاد می کنند ولی با این حال ممکن است شرایطی بوجود بیاید که مجبور به پیدا کردن یک محل مناسب برای زندگی باشید. همچنین می توانید از مسئول بخش دانشجوهای بین المللی درباره این موضوع سوال کنید. قبل از امضای قرار داد اجاره خانه، حتما درباره قوانین اجاره در کانادا آگاهی کامل پیدا کنید.

چگونه از بانک ها استفاده کنم؟

احتمالا بانک های کانادا با بانک کشور شما کمی تفاوت داشته باشند ولی اصلا نگران نباشید. کارمندان بصورت خیلی صمیمانه شما را برای افتتاح حساب و کارهای دیگر راهنمایی می کنند. بانک اسکوشیا حساب هایی را مناسب دانشجوهای بیین المللی پیشنهاد می کند که می توانید استفاده کنید. تنها چیزی که برای افتتاح حساب نیاز دارید ویزای تحصیلی یا اقامت موقت، یک قطعه عکس شناسنامه و مدرک ثبت نام دانشگاه و یا مدرسه است.

چگونه به مراقبت های بهداشتی کانادا دسترسی داشته باشم؟

برخی از استان های کانادا، هزینه پزشکی دانشجوهای بین المللی را از طریق بیمه سلامت استانی آن ها دریافت می کند. در حالی که دیگر استان ها دانشجوها را ملزم به خرید بیمه سلامت شخصی می کنند. خیلی از مدارس و دانشگاه ها بیمه سلامت شخصی خودشان را به دانشجوهای بین المللی پیشنهاد می کنند.

آیا می توانم در حین تحصیل کار کنم؟

کار کردن در حین تحصیل با هدف پرداخت شهریه دانشگاه و یا برای کسب تجربه، برای دانشجوها مجاز می باشد ولی محدودیت های زیادی دارد. دانشجوهای بین الملل می توانند بعد از شروع دوره تحصیلی در محوطه آموزشی خود کار کنند در صورتیکه در ویزای تحصیلی آن ها این اجازه داده شده باشد. همچنین بعد از اتمام تحصیل این مجوز باطل می شود. کارفرمای شما می تواند همان مرکز آموزشی شما، یک دانشجوی سازمانی و یا یک کارفرمای شخصی در محوطه دانشگاه باشد. شما می توانید هرچد ساعت که نیاز دارید در موحطه آموزشی کار کنید ولی باید برای گرفتن شماره بیمه (Social Insurance Number) اقدام کنید.

علاوه بر این مقدار کار، مجوز بیست ساعت کار در خارج از محوطه دانشگاه را نیز دارید. در تعطیلات تابستان، ایام تعطیلی زمستان نیز می توانید بصورت تمام وقت خارج از محوطه آموزشی کار کنید. برای کار کردن تمام وقت، باید یک دانشجوری تمام وقت باشید.

چگونه می توانم دوست پیدا کنم؟

یکی از مهمترین مشکلات مهاجرت مواجه شدن با تنهایی و حس افسردگی است. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید در کلاب های دانش آموران، گروه های درسی، فعالیت های درون مدرسه ای و خوابگاهی شرکت کنید. همچنین بخش دانش آموزان بین الملل برنامه های مختلفی را برای آشنا کردن دانش آموزان با یکدیگر برگزار می کند که شرکت درآن ها قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

چگونه می توانم پس از اتمام تحصیل در کانادا بمانم؟

اگر پس از اتمام تحصیلات می خواهید در کانادا بمانید، برنامه Post Graduate Work Permit کاملا برای شما مناسب خواهد بود. البته این برنامه شرایطی نیز دارد. مثلا باید از یک مرکز آموزشی designated learning institution فارغ التحصیل شده باشید. همچنین دوره آموزشی شما باید بیش از هشت ماه بوده باشد. اگر دوره شما بیش از هشت ماه و کمتر از دو سال باشد به اندازه دوره تحصیل می توانید کار کنید. و اگر بیش از دو سال باشد به مدت سه سال اجازه کار خواهید داشت. بعد از شروع به کار می توانید برای کسب اقامت دائم کانادا اقدام کنید.