چرا کارفرماهای کانادایی تمایل بیشتری به استخدام نیروهای خارجی پیدا کرده اند؟


 

 

کارفرماهای کانادایی در سال های گذشته نیروهای کاری خارجی بسیار زیادی را برای مشاغل مختلف از همه کشورها برای کار در کانادا استخدام کرده اند. سالیانه صدها هزار مهاجر از طریق صدها روش متفاوت برای کار در این کشور دعوت می شوند. بجز سال 2020، از سال 2015 این ارقام همیشه در حال رشد بوده اند و قصد پایین آمدن را نیز ندارند.

موقعیت های شغلی بسیار زیادی دائما در حال اضافه شدن هستند و از آن طرف نرخ بیکاری بسیار پایین است. و اینها همه بیانگر این موضوع هستند که موقعیت شغلی بیشتر از نیروی کار متخصص است. یکی از راه ها برای جبران این کمبود نیرو، استفاده از نیروی کار خارجی است.

نیرو های خارجی برای کار کردن بصورت قانونی نیاز به ویزای کار دارند. در بعضی موارد، کارفرماها برای استخدام باید اقدامی تحت عنوان  Labour Market Impact Assessment (LMIA) انجام دهند. هرچند اکثر ویزاهای کاری صادر شده در سال جاری معاف از همچین پروسه ای بوده اند.

در نمودار زیر می توانید رشد تعداد ویزای کاری صادر شده برای نیروی کار خارجی را مشاهده کنید.

چرا کارفرماهای کانادایی تمایل بیشتری به استخدام نیروهای خارجی پیدا کرده اند؟ هر ساله ویزای کاری بشتری صادر می شود. در اینجا روش های متفاوت استخدام نیروهای خارجی توسط کارفرماهای کانادایی را بررسی می کنیم. کارفرماهای کانادایی سالیانه صدها هزار نیروی کار خارجی را از طریق صدها روش متفاوت استخدام می کنند.

 

برنامه های اصلی برای استخدام نیروی خارجی

 

دو برنامه اصلی برای ویزای کاری وجود دارد:

  • Temporary Foreign Worker Program (TFWP)
  • International Mobility Program (IMP)

تفاوت اصلی این دو برنامه در این است که کارفرماها در TFWP ملزم به گرفتن LMIA هستند در صورتیکه برنامه IMP معاف از این قضیه است.

هدف اصلی برنامه TFWP جبران کمبود نیروی کانادایی است. کارفرماها برای استخدام نیروی خارجی باید به سازمان Employment and Social Development Canada (ESDC) ثابت کنند که نیروی مورد نیاز در کانادا وجود ندارد و مجبور به استخدام از خارج از کشور هستند. سپس این سازمان بررسی می کند تا مطمئن شود که استخدام این نیرو هیچ تاثیر منفی بر نیروی کاری کشور نداشته باشد.

در مقابل، برنامه IMP برای حمایت از اهداف گسترده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کانادا وجود دارد و نیازی به LMIA ندارد.  مجوزهای کاری IMP زیادی بر اساس توافقنامه  Free Trade Agreements صادر شده است. به عنوان مثال، Canada-United States-Mexico Agreement یک توافقنامه است که بر اساس آن نیروهای کاری کشورهای آمریکا و مکزیک می توانند بدون نیاز به LMIA در کانادا کار کنند. کانادا همچنین به دانشجوهای فارغ التحصیل بین المللی و اسپانسرشیپ همسر اجازه کار را بدون نیاز به LMIA صادر می کند.

استخدام نیروی خارجی در برنامه TFWP:

قدم اول کامل کردن نیازمندی های LMIA برای ویزای کاری مورد نظر است. برای استخدام یک نیرو، باید در رابطه با آن موقعیت شغلی تبلیغ شود تا شخص مورد نظر را پیدا کنید. در صورت پیدا نشدن نیرو، می توانید از نیروهای خارجی استفاده کنید. ولی در برنامه Global Talent Stream، برای استخدام در حوزه تکنولوژی، نیازی به این فرایند نمی باشد و این پروسه در زمان دو هفته نجام می شود. TFWP شامل چهار زیر برنامه می شود:

  • high-wage workers
  • low-wage workers
  • Seasonal Agricultural Worker Program
  • Agricultural Stream

پس از دریافت LMIA، می توانید یک کپی به نیروی کاری مورد نظر ارائه دهید تا برای مهاجرت اقدام کند. آن ها همچنین یک قرارداد شامل نامه پیشنهاد شغلی، شرح وظایف و حقوق دریافتی نیروی خارجی نیاز دارند.

استخدام نیروی خارجی در برنامه IMP:

برنامه IMP به زیردسته های زیر تقسیم می شوند:

CUSMA: نیروی کاری از کشورهای آمریکا و مکزیک می توانند برای این برنامه واجدشرایط باشند.

Intra-Company Transfers: انتقال یک سری از نیروها از کشورهای دیگر به دفتر کانادایی آن شرکت.

Television and Film: کانادا از نیروی های کاری در صنعت سرگرمی و تلوزیون استقبال می کند تا در این حوزه در کانادا فعالیت کنند.

Business Visitors: نیروهایی که قصد اقامت کمتر از شش ماه را دارند می توانند بدون نیاز به ویزای کاری کار کنند.

International Experience Canada: کانادا با بیش از 30 کشور قرارداد دارد تا جوانان بتوانند برای بدست آوردن تجربه کاری در این کشور کار کنند.

Post-Graduation Work Permit: این برنامه معروف ترین برنامه IMP محسوب می شود. فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی و یا کالج که designated learning institutions ارائه می دهند می توانند تا سه سال کار کنند.