اقدامات جدید کبک برای جذب نیروی کار خارجی

Quebec

استان کبک اعلام کرد که دولت کانادا در حال انجام اقداماتی در راستای آسانتر کردن مسیر جذب نیروی کار موقت در این استان است.

در راستای کمک به مشاغل و کسب و کارهایی که با کمبود نیروی کار مواجه اند، استان کبک و دولت فدرال کانادا پس از ماه ها مذاکره، برای عملی کردن سه اقدام تازه به توافق رسیدند. کبک اولین استانی است که برای حل بحران نیروی کار فعلی خود با اتاوا به چنین توافقی رسیده است. کمبود نیروی کار، که پیش از همه گیری ویروس کرونا نیز در کبک دیده می شد، در چند ماه گذشته وضعیت بدتری پیدا کرده است.

سه اقدامی که در هفته های پیش رو انجام خواهند شد شامل موارد زیر می شوند:

  • برنامه نیروی کار متخصص موقت منعطف تر و جذب نیروی کار ساده تر خواهد شد.
  • برخی از دارندگان CSQ که منتظر اخذ اقامت دائم در کبک هستند به مجوز کار باز دسترسی خواهند یافت
  • برای دارندگان CSQ در خارج از کشور که منتظر اخذ اقامت دائم خود هستند، مجوز کار صادر خواهد شد.

برنامه نیروی کار متخصص موقت

در حال حاضر، شرکت هایی که علاقه مند به جذب افراد خارجی هستند، می توانند 10% از نیروی کار خود را به این افراد اختصاص دهند. طبق برنامه جدید، این مقدار به 20% افزایش خواهد یافت. این افزایش نرخ تنها در زمینه های شغلی مشخصی اعمال خواهد شد.

مجوز کار باز برای متقاضیان اقامت دائم

این اقدام به گروه خاصی از نیروهای کار متخصص موقت این فرصت را می دهد که در شغلی به انتخاب خود در کبک کار کنند و هم زمان منتظر اخذ اقامت دائم خود بمانند.

نیروهای کار موقت خارجی می توانند طی مدت زمانی که به درخواست آنها برای اخذ اقامت موقت رسیدگی می شود،bridging open work permit دریافت کنند. اما افرادی که از طریق استان کبک درخواست داده باشند شامل این قانون نخواهند شد.

از 31 آگوست 2021، نیروهای کاری که دارای CSQ برای یکی از مشاغل تخصصی باشند و رسید تاییدیه درخواست خود را دریافت کرده باشند می توانند مجوز کار باز دریافت کنند.

مدت زمان اعتبار این مجوز کار 24 ماه خواهد بود و امکان تمدید آن برای 12 ماه وجود خواهد داشت اما به شرط اینکه محل کار متقاضی در استان کبک باقی بماند.

برنامه IMP +

دولت فدرال و کبک توافق کرده اند که یک شیوه مهاجرتی جدید را تحت عنوان IMP + به کار گیرند که سالیانه 7 هزار مجوز کار بدون نیاز به LMIA برای دارندگان CSQ خارج از کشور صادر می کند. این برنامه به افراد کمک می کند که سریع تر به کبک مهاجرت کنند و به نیازهای بازار کار و اقتصاد کبک در بخش های کلیدی آن پاسخ داده شود.