گزارشات جدید حاکی از تاثیر پاندمی بر مهاجرت به کانادا

Immigrate to Canada
مطالعه ای  انجام شده توسط هیئت کنفرانس کانادا به ارزیابی میزان تأثیر COVID-19 بر پذیرش مهاجر در کانادا و چگونگی جبران اثرات آن پرداخت.

بیماری همه گیر COVID-19 طی شش ماه اول باعث کاهش قابل توجه ظرفیت پردازش مهاجرت شد.

بر اساس گزارش جدیدی از هیئت کنفرانس کانادا از ماه مارچ تا دسامبر سال 2020 در خواست اقامت دائم در مقایسه با سال 2019 ، 56 درصد کاهش داشته است . مهاجرت از 2 طریق پناهندگی و خویشاوند به طرز قابل توجهی تحت تاثیر پاندمی قرار گرفتند و هر کدام به ترتیب 72 و 63 درصد کاهش یافتند. این موضوع اوایل گسترش پاندمی بسیار مشهود بود اما با اتمام سال 2020 درخواست ها برای شرکت در برنامه های مهاجرتی مختلف به میزان قبل از شیوع پاندمی باز گشته بود.

اعضای هیأت کنفراس معتقدند که طبق روند اتخاذ شده در برنامه های اکسپرس انتری، سهم مهاجرانی که سابقه کار کانادایی دارند در سال 2021 افزایش خواهد یافت.  بر اساس این گزارش سهم شهروندان دائمی که سابقه کار موقت و یا تحصیل در کانادا را دارند از سال 2019 تا کنون، 10 درصد افزایش داشته است.

در ابتدای شروع پاندمی، کانادا تنها داوطلبین تجربه کار کانادایی و برنامه مهاجرت استانی را دعوت به ورود به برنامه اکسپرس انتری نمود ولی در نیمه دوم 2020شروع به دعوت از همه کاندیدا ها از جمله برنامه های نیروی کار ماهر فدرال و پیشه ور ماهر فدرال نیز کرد.

اما از شروع سال 2021 سازمان مهاجرت،پناهندگی و شهروندی کانادا، اولویت بندی خود را از نو به افرادی اختصاص داد که در در کانادا حضور داشته و تبدیل اقامت موقت آنان به اقامت دائم را در برنامه کار خود قرار داد.  بیشتر تمرکز کانادا معطوف به برنامه هایی مانند تجربه کار کانادایی و برنامه مهاجرتی استانی بود چرا که این گونه افراد کمتر تحت تاثیر محدودیت های ناشی از ویروس کرونا قرار می گیرند.

براساس این گزارش ، تأثیر کاهش تعداد مهاجر در سال 2020 به طور نامتناسبی در خارج از آنتاریو ، بریتیش کلمبیا و کبک احساس شد. البته این موضوع تا حد زیادی به تصمیمات و سیاست های مهاجرتی کانادا نیز ارتباط داشت. حمایت از پذیرش مهاجر از طریق تجربه کار کانادایی یکی از این تصمیمات بود. متقاضیان این برنامه بیشتر تمایل به زندگی در انتاریو و بریتیش کلمبیا دارند.

پذیرش مهاجر از طریق نیروی کار موقت به طور کلی 33 درصد کاهش داشت. با این حال ، با توجه به اهمیت نیروهای کار بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی کانادا ، دولت اقدامات اولیه را برای سهولت ورود و کار در این کشور انجام داد.